Krásné místo na konci vsi, jen kousek od říčky Černá, dýchá podhorskou atmosférou a vybízí k zastavení, rozhlížení a vnímání okolní přírody. Obytný dům, kamenný chlívek a dřevěná stodola tvoří souhmotí, které vznikalo celá staletí a lze jej považovat za typické v Novohradských horách. Existující vazby mezi jednotlivými objekty, stejně tak jejich charakter neměníme. V domě objevujeme místa s potenciálem lepšího možného propojení s exteriérem, místa budoucí světnice a ateliéru. Nově proražená velká okna propojují lépe interiér s okolní krajinou. Paprsky slunce v průběhu dne prozáří dřív temná stinná zákoutí. Ctíme původní materialitu, historické prvky zachováváme. Nové zásahy přiznáváme v současném minimalistickém detailu. Dialog mezi starým a novým je všudypřítomný.
.
„Na dnešní den jsem se těšila. Anna, módní návrhářka, mě zve
na zkoušku svatebních šatů do nového ateliéru. Tolik mi o něm
vyprávěla! Se svým mužem učinili odvážné rozhodnutí a zrekonstruovali
venkovské stavení v Novohradských horách. Tam žijí, tam má Anna své
vysněné studio i šicí dílnu. Zaklapnu počítač a vyrážím na jih.
Směřuji k místu, kde mezi stromy tuším obrysy venkovského stavení. Musí
tu stát velmi dlouho. Příjezdová cesta vede ke štítu. Přistoupím blíž,
abych rozeznala soudobé detaily. Anna na mě mává od hlavního vchodu a
slibuje prohlídku na zítra. Začíná se stmívat.
Probudím se v podkroví. V peci praská dřevo a ke mně se line vůně
čerstvě upečeného chleba. Je čas vstávat. Snídaně plná domácích
produktů se právě podává u masívního stolu dole ve světnici. Místnost
s pecí a s výhledy do tří světových stran je srdcem celého domu. Je mi
jasné, že právě zde, pod trámovým stropem, se stoluje, debatuje,
rozjímá. Francouzská okna, nově proražená do staré fasády, pracují
s nejhezčími výhledy do krajiny a umocňují atmosféru místa. Připadá
mi, že tu nic není nahodilé. Majitelka domu mě vede do svého ateliéru.
Stačí ji k tomu pár kroků přes chodbu. Má ráda svůj převýšený
sklenutý prostor po ránu, kdy se v něm rozlijí paprsky slunce.
U samostatného vstupu může vítat zákaznice, aniž by narušily chod domu.
Jsem pyšná na to, že já jsem výjimka. Dopoledne věnujeme zkoušce mých
svatebních šatů a jejich úpravě. Po obědě se vydáváme na prohlídku
dalšího stavení. Prý to býval chlívek, ale předtím se v kamenné
stavbě i bydlelo. Nyní do něj majitelé s architekty navrací původní
děj. Slouží jako ubytování pro hosty. Procházíme kamenným portálem do
verandy a dál vstupujeme do nově vložené hmoty, která splňuje současný
komfort. Neujde mi, že opálené desky ve štítu pod šindelovou střechou
mají viditelné škvíry. Ty propouští pruhy světla do podkroví a
vytváří atraktivní efekt. Nika pro uschování palivového dřeva je
v místě původního vstupu. Směrujeme ke třetí, poslední stavbě samoty.
Stodola schovává techniku a auta, které by jinak působily v této až
panenské krajině nepatřičně. Za teplých večerů prý pán domu část
stodoly otevře a ve venkovní kuchyni připraví pohoštění pro návštěvu.
Dlouho do noci se pak sedí u ohně pod oblohou plnou hvězd. Plná dojmů se
vracím do Prahy a přemýšlím, zda bych i já zvládla opustit ruch
velkoměsta a přesunout svůj život na samotu.“